της Ειρήνης Ορφανίδου
Οι πρώτες εργασίες καθαρισμού αποκάλυψαν δύο ζωγραφισμένες ανθρώπινες φιγούρες -μία ανδρική και μία γυναικεία-, σχέδια, αντικείμενα και παραστάσεις που είχαν φιλοτεχνηθεί με κόκκινο, γαλάζιο και ζωηρό κίτρινο χρώμα.
Θα μπορούσε να απεικονίζεται ο νεκρός, σε σκηνή μάχης, κυνηγιού ή συμποσίου, αλλά χωρίς επιγραφή ή εντελώς ιδιαίτερα, εξατομικευμένα χαρακτηριστικά, δηλ. στοιχεία πορτραίτου, το μόνο που θα συμπεράνουμε είναι ότι ο νεκρός ως μέλος της μακεδονικής ελίτ έπαιρνε μέρος σε αυτά, πράγμα που ήδη υποθέτουμε.
«Όταν μεταφέρθηκαν, δεν υπήρχε σχεδόν καμία απεικόνιση, από τη φθορά του χρόνου. Με τη συντήρηση των τελευταίων εβδομάδων έχουν βγει θαυμάσια χρώματα και οι πρώτες υποψίες παραστάσεων ανθρωπίνων, κινήσεων, αντικειμένων, τα οποία σιγά σιγά αναδύονται», είχε πει το περασμένο Σάββατο από την Αμφίπολη ο υπουργός Πολιτισμού, Κώστας Τασούλας.
Παρότι ο δρόμος είναι σχετικά μακρύς, η γ.γ. του ΥΠΠΟΑ, Λίνα Μενδώνη έκανε λόγο για ένα διάστημα 6 - 7 μηνών έως ότου γίνουν οι μορφές γίνουν ευδιάκριτες, νέα ερωτήματα ανακύπτουν.
Έχουμε κάτι ανάλογο -απεικονίσεις προσώπων- σε επιστύλια γενικά και ειδικά σε μακεδονικό τάφο;
Τί σημαίνουν οι μορφές, η ανδρική και γυναικεία στα επιστύλια; Είναι στη «γραμμή», στη λογική του ψηφιδωτού δαπέδου (εν ολίγοις πρόκειται για στοιχείο διακοσμητικό ή, ενδεχομένως συμβολίζει κάτι άλλο;)
Και τέλος πάντων, υπάρχει, έστω μία ελάχιστη πιθανότητα, να απεικονίζεται ο νεκρός, ο «ένοικος» του τάφου;
Το TheTOC.gr ζήτησε την εκτίμηση της καθηγήτριας Κλασικής Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών κ. Γεωργίας Κοκκορού – Αλευρά.
Η ανάκτηση των παραστάσεων
«Ο γραπτός, δηλαδή ζωγραφικός, διάκοσμος είναι κύριο γνώρισμα των μακεδονικών τάφων. Γραπτές παραστάσεις μπορεί να κοσμούν τους εσωτερικούς τοίχους, συνηθέστερα όμως τις βρίσκουμε στις προσόψεις των μακεδονικών τάφων (μετόπες, ζωφόρους κλ.π.). Από τους τάφους της Βεργίνας και άλλους μακεδονικούς γνωρίζουμε προ πάντων την αρχαία μεγάλη ζωγραφική.
Η ανεύρεση, συνεπώς γραπτών παραστάσεων στον τάφο της Αμφίπολης δεν αποτελεί έκπληξη, επιβεβαιώνει ωστόσο τον πλούτο, την πολυτέλεια του διακόσμου του μνημείου.
Εάν ανακτηθούν οι παραστάσεις, το ενδιαφέρον θα είναι ακόμη μεγαλύτερο και η ερμηνεία τους θα αποτελέσει ασφαλώς θέμα συζητήσεων και προβληματισμών. Συνήθως όμως τα θέματα αυτών των παραστάσεων είναι μυθολογικά ή συμπόσια, κυνήγια, αρματοδρομίες κά.»
Θα μπορούσε να απεικονίζεται ο νεκρός;
«Πράγματι θα μπορούσε να απεικονίζεται ο νεκρός, π.χ. σε σκηνή μάχης, κυνηγιού ή συμποσίου, αλλά χωρίς επιγραφή ή εντελώς ιδιαίτερα, εξατομικευμένα χαρακτηριστικά, δηλ. στοιχεία πορτραίτου, το μόνο που θα συμπεράνουμε είναι ότι ο νεκρός ως μέλος της μακεδονικής ελίτ έπαιρνε μέρος σε αυτά, πράγμα που ήδη υποθέτουμε. Πάντως, ας δούμε πρώτα τι θα αναγνωριστεί και μετά μπορούμε να προχωρήσουμε σε προβλέψεις. Ο υπουργός μίλησε για ίχνη από όσο θυμάμαι».
Οι πρώτες εργασίες καθαρισμού αποκάλυψαν δύο ζωγραφισμένες ανθρώπινες φιγούρες -μία ανδρική και μία γυναικεία-, σχέδια, αντικείμενα και παραστάσεις που είχαν φιλοτεχνηθεί με κόκκινο, γαλάζιο και ζωηρό κίτρινο χρώμα.
Θα μπορούσε να απεικονίζεται ο νεκρός, σε σκηνή μάχης, κυνηγιού ή συμποσίου, αλλά χωρίς επιγραφή ή εντελώς ιδιαίτερα, εξατομικευμένα χαρακτηριστικά, δηλ. στοιχεία πορτραίτου, το μόνο που θα συμπεράνουμε είναι ότι ο νεκρός ως μέλος της μακεδονικής ελίτ έπαιρνε μέρος σε αυτά, πράγμα που ήδη υποθέτουμε.
«Όταν μεταφέρθηκαν, δεν υπήρχε σχεδόν καμία απεικόνιση, από τη φθορά του χρόνου. Με τη συντήρηση των τελευταίων εβδομάδων έχουν βγει θαυμάσια χρώματα και οι πρώτες υποψίες παραστάσεων ανθρωπίνων, κινήσεων, αντικειμένων, τα οποία σιγά σιγά αναδύονται», είχε πει το περασμένο Σάββατο από την Αμφίπολη ο υπουργός Πολιτισμού, Κώστας Τασούλας.
Παρότι ο δρόμος είναι σχετικά μακρύς, η γ.γ. του ΥΠΠΟΑ, Λίνα Μενδώνη έκανε λόγο για ένα διάστημα 6 - 7 μηνών έως ότου γίνουν οι μορφές γίνουν ευδιάκριτες, νέα ερωτήματα ανακύπτουν.
Έχουμε κάτι ανάλογο -απεικονίσεις προσώπων- σε επιστύλια γενικά και ειδικά σε μακεδονικό τάφο;
Τί σημαίνουν οι μορφές, η ανδρική και γυναικεία στα επιστύλια; Είναι στη «γραμμή», στη λογική του ψηφιδωτού δαπέδου (εν ολίγοις πρόκειται για στοιχείο διακοσμητικό ή, ενδεχομένως συμβολίζει κάτι άλλο;)
Και τέλος πάντων, υπάρχει, έστω μία ελάχιστη πιθανότητα, να απεικονίζεται ο νεκρός, ο «ένοικος» του τάφου;
Το TheTOC.gr ζήτησε την εκτίμηση της καθηγήτριας Κλασικής Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών κ. Γεωργίας Κοκκορού – Αλευρά.
Η ανάκτηση των παραστάσεων
«Ο γραπτός, δηλαδή ζωγραφικός, διάκοσμος είναι κύριο γνώρισμα των μακεδονικών τάφων. Γραπτές παραστάσεις μπορεί να κοσμούν τους εσωτερικούς τοίχους, συνηθέστερα όμως τις βρίσκουμε στις προσόψεις των μακεδονικών τάφων (μετόπες, ζωφόρους κλ.π.). Από τους τάφους της Βεργίνας και άλλους μακεδονικούς γνωρίζουμε προ πάντων την αρχαία μεγάλη ζωγραφική.
Η ανεύρεση, συνεπώς γραπτών παραστάσεων στον τάφο της Αμφίπολης δεν αποτελεί έκπληξη, επιβεβαιώνει ωστόσο τον πλούτο, την πολυτέλεια του διακόσμου του μνημείου.
Εάν ανακτηθούν οι παραστάσεις, το ενδιαφέρον θα είναι ακόμη μεγαλύτερο και η ερμηνεία τους θα αποτελέσει ασφαλώς θέμα συζητήσεων και προβληματισμών. Συνήθως όμως τα θέματα αυτών των παραστάσεων είναι μυθολογικά ή συμπόσια, κυνήγια, αρματοδρομίες κά.»
Θα μπορούσε να απεικονίζεται ο νεκρός;
«Πράγματι θα μπορούσε να απεικονίζεται ο νεκρός, π.χ. σε σκηνή μάχης, κυνηγιού ή συμποσίου, αλλά χωρίς επιγραφή ή εντελώς ιδιαίτερα, εξατομικευμένα χαρακτηριστικά, δηλ. στοιχεία πορτραίτου, το μόνο που θα συμπεράνουμε είναι ότι ο νεκρός ως μέλος της μακεδονικής ελίτ έπαιρνε μέρος σε αυτά, πράγμα που ήδη υποθέτουμε. Πάντως, ας δούμε πρώτα τι θα αναγνωριστεί και μετά μπορούμε να προχωρήσουμε σε προβλέψεις. Ο υπουργός μίλησε για ίχνη από όσο θυμάμαι».
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου