ΜΠΑΡΑ

Δευτέρα 13 Οκτωβρίου 2014

Ζωγράφος για Αμφίπολη: Ούτε η Περσεφόνη ούτε ο Πλούτωνας στο ψηφιδωτό

Ο Γεράσιμος Γερολυμάτος, είναι ο ζωγράφος που παρακολουθούσε τις εξελίξεις στην Αμφίπολη και τα όσα έφερνε μέρα με τη μέρα στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη και απέδωσε στο χαρτί τα ευρήματα. Προχώρησε στη σχεδιαστική αναπαράσταση της Πύλης των Καρυάτιδων και της Ιωνικής Θύρας του ταφικού μνημείου. Παρακάτω παρατίθενται οι προσωπικές του εκτιμήσεις μέσα από μια συνέντευξη που έδωσε στο news.gr: 

"Τα σύμβολα δείχνουν ότι δεν υπάρχει γυναίκα στον τάφο"

Από την πρώτη στιγμή, όπως λέει, περίμενε ότι οι διαστάσεις του τύμβου θα έδιναν ένα σπουδαίο μνημείο. "Δεν περιμένω βέβαια να βρούμε τον Μ. Αλέξανδρο. Σε κάθε περίπτωση, ακόμα και τίποτα να μην βρούμε μέσα, το μνημείο δεν χάνει τίποτα από την λάμψη και την αρχαιολογική και ιστορική του αξία. Παρόλ' αυτά θα ήταν καλό να λάβουμε κάποιες απαντήσεις για καθαρά ιστορικούς λόγους. Κρίνοντας πάντως από τα σύμβολα και φυσικά από τον Λέοντα, αποκλείω να βρίσκεται γυναίκα μέσα στον τάφο και απορώ πως κάποιοι επιμένουν σε αυτό το σενάριο", συμπληρώνει ο ζωγράφος.

"Συμφωνώ με την Περιστέρη, διαφωνώ με την Παλαγγιά"

Το επόμενο βήμα για τον Γεράσιμο Γερολυμάτο θα είναι να προσθέσει και χρώμα στα ήδη υπάρχοντα σχέδιά του. "Θα προσθέσω ένα μέρος του ψηφιδωτού που φαίνεται όσο επιτρέπει το άνοιγμα των βάθρων. "Έχω στείλει αίτημα στην κυρία Περιστέρη, που λέω ποιος είμαι και τι κάνω, χωρίς οικονομικό κίνητρο και καθαρά από μεράκι. Της είπα ότι συμφωνούσα μαζί της στο θέμα της χρονολόγησης του μνημείου, διαφωνώντας κάθετα με την κυρία Παλαγγιά, η οποία το τοποθετεί στη ρωμαϊκή εποχή. Ήθελα να έχω μία καθοδήγηση ως προς τα χρώματα των συμβόλων και να προχωρήσω σε έγχρωμο σχέδιο. Ο χρωματισμός του είναι που με ενδιαφέρει. Τα χρώματα έχουν μεγάλη σημασία για την αλήθεια του αποτελέσματος. Θέλω να μην είναι μία ιδέα του Γερολυμάτου, αλλά μία πραγματική αναπαράσταση του χώρου", σημειώνει μεταξύ άλλων.

"Δεν είναι ούτε η Περσεφόνη, ούτε ο Πλούτωνας"

"Να σας επισημάνω ότι κατά την προσωπική μου εκτίμηση πάντα, το υπόλοιπο του αλόγου βρίσκεται στο κομμάτι του ψηφιδωτού, το οποίο δεν έχει αποκαλυφθεί. Συγκεκριμένα το στήθος και τα πόδια του. Αν υπάρχει η Περσεφόνη ή αν είναι ο Πλούτωνας θα πρέπει βρίσκονται στο κομμάτι που είναι καλυμμένο από χώμα. Αν σκεφτούμε όμως ότι απομένει ένα τμήμα που παραμένει καλυμμένο με 1,5 μέτρο περιθώριο, δεν μένει πολύς χώρος για να υπάρχει δεύτερη μορφή πίσω από τον γενειοφόρο, χωρίς να δεσμεύομαι γι' αυτό. Αν υπάρχει πάντως ανθρώπινη μορφή, εκτός του ότι θα είναι μία έκπληξη για μένα, θα πρέπει απο τεχνικής απόψεως να λείπει η μπορντούρα και η μορφή να είναι αρκετά συμπιεσμένη. Η κίνηση του γενειοφόρου όμως δεν μου δείχνει ότι υπάρχει κάτι άλλο, αλλα ας μην προτρέχουμε", εξηγεί ο κύριος Γερολυμάτος.

"Το ψηφιδωτό είναι αρκετά συνηθισμένο σε τάφους της εποχής"

Σχολιάζοντας την καλλιτεχνική αξία του ψηφιδωτού αναφέρει ότι πρόκειται για ένα αρκετά συνηθισμένο στοιχείο σε τάφους της εποχής. "Πρόκειται για σημαντικό έργο τέχνης, την οποία είχαν αναπτύξει εκείνη την εποχή σε μεγάλο βαθμό. Έίναι μία εξαιρετική σύνθεση με κίτρινες αποχρώσεις που δένουν με το γκρι - μπλε φόντο που διακρίνεται στο πίσω μέρος".

"Το άρμα δεν βρίσκεται σε πλάγια θέση, αλλά γυρισμένο λογά προς τον θεατή"

Εξετάζοντας την κίνηση των παραστάσεων που απεικονίζονται στο ψηφιδωτό σημειώνει πως "η κίνηση του άρματος δεν είναι σε πλάγια θέση. Αντιθέτως είναι λίγο λοξά γυρισμένο προς τον θεατή. Δείχνει την ικανότητα του ψηφιδογράφου, ο οποίος έχει δώσει κίνηση στην συγκεκριμένη παράσταση. Ακούγοντας βέβαια κάποιους να μιλάνε για πτηνό, πιστεύω ότι είναι αρκετά δύσκολο να απεικονίζεται σε μία τέτοια κίνηση πάνω στο άρμα. Αν υπάρχει όμως, έχει ιδιαίτερο συμβολισμό, και προσωποποιεί την ψυχή του ανθρώπου".

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου