Οι
εξαιρετικής ομορφιάς Καρυάτιδες που φρουρούν τον τάφο του μυθικού
βασιλιά της Αθήνας Κέκροπα στο Ερέχθειο της Ακρόπολης στέκουν, πλέον, απέναντι στις δυο Καρυάτιδες που αποκαλύφθηκαν στον τύμβο Καστά στην Αμφίπολη.
Σύμφωνα με καθημερινή εφημερίδα, οι ομοιότητες των γλυπτών της Αμφίπολης με τα γλυπτά της Αθήνας είναι αρκετές, υπάρχουν όμως και διαφορές. ¨Όπως σημειώνεται, οι Καρυάτιδες του Ερεχθείου ήταν σε περίοπτη θέση και ορατές από πολλά σημεία του Ιερού Βράχου, ενώ οι Καρυάτιδες της Αμφίπολης, εντός του ταφικού μνημείου.
Φρουροί
Τόσο οι Καρυάτιδες του Ερεχθείου όσοι και αυτές της Αμφίπολης είναι φρουροί. Οι μεν πρώτες φρουρούσαν κατά την παράδοση τον τάφο του μυθικού βασιλιά της Αθήνας, του Κέκροπα, οι δε δεύτερες τον νεκρό που βρίσκεται εντός του τύμβου.
Χρώματα
Τόσο οι Καρυάτιδες του Ερεχθείου, όσο και αυτές της Αμφίπολης ήταν επιφανειακά ζωγραφισμένες. Στην Αμφίπολη έχουν βρεθεί ίχνη χρώματος καθώς ήταν καταχωσμένες, στο Ερέχθειο, όμως, χάθηκαν με το πέρασμα του χρόνου.
Κίονες
Οι Καρυάτιδες του Ερεχθείου κρατούσαν με τη μαρμάρινη κορμοστασιά τους το βάρους του επιστυλίου και βοηθούσαν στη στατικότητα της κατασκευής. Ωστόσο, οι Καρυάτιδες της Αμφίπολης, όπως σημειώνει το υπουργείο Πολιτισμού στη χθεσινή του ανακοίνωση δεν φαίνεται να είχαν αντίστοιχη «λειτουργία». «Τα μέλη της διεπιστημονικής ομάδας διαπίστωσαν ότι οι εσωτερικοί βραχίονες των Καρυάτιδων δεν στήριζαν το επιστύλιο, καθώς δεν παρατηρούνται σύνδεσμοι μολυβδοχόησης, ούτε επεξεργασία της κάτω επιφάνειας του επιστυλίου, ώστε να δικαιολογείται η άποψη της στήριξης», αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Πεσσοί
Τις καρυάτιδες του Ερεχθείου είναι περίβλεπτες, μπορεί να τις δει δηλαδή κανείς από όλες τις πλευρές. Αντιθέτως, οι Καρυάτιδες της Αμφίπολης, είναι παραστάδες, δεν είναι ολόγλυφα αγάλματα, αλλά στο πίσω μέρος τους έχουν πεσσούς. Δηλαδή είναι παραστάδες, σε αντίθεση με του Ερεχθείου που είναι κολώνες.
Ηλικία
Οι Καρυάτιδες της Αμφίπολης είναι μεταγενέστερες αυτών του Ερεχθείου κατά τουλάχιστον 100 χρόνια. Οι πρώτες έχουν στοιχεία της Ελληνιστικής περιόδου, ενώ οι δεύτερες ανήκουν στον κλασικό ρυθμό, λιτό και μεγαλοπρεπή.
Τα χέρια
Στην Αμφίπολη, οι Καρυάτιδες έχουν τα χέρια σε έκταση, με σκοπό όπως σημείωνε το υπουργείο Πολιτισμού σε σχετική ανακοίνωσή του να αποτρέπουν συμβολικά τους τυμβωρύχους. Αντίθετα, οι Καρυάτιδες του Ερεχθείου έχουν τα χέρια τους κάτω.
Μάρμαρο
Οι Καρυάτιδες του Ερεχθείου είναι κατασκευασμένες από πεντελικό μάρμαρο, το οποίο έχει άριστη ποιότητα και βοηθά στην καλή διατήρησή τους. Οι Καρυάτιδες της Αμφίπολης είναι κατασκευασμένες από θασίτικο μάρμαρο, με μεγάλους πόρους κάτι το οποίο πιθανότατα να συντέλεσε και στην θράυση του προσώπου της μιας.
Καπέλα
Τα καπέλα που έχουν οι Καρυάτιδες παίζουν ρόλο κιονόκρανου. Είναι μικρά και κομψά. Στην Αμφίπολη, δείχνουν πιο πολύ σαν «πόλοι» και λιγότερο σαν κιονόκρανα.
Σύμφωνα με καθημερινή εφημερίδα, οι ομοιότητες των γλυπτών της Αμφίπολης με τα γλυπτά της Αθήνας είναι αρκετές, υπάρχουν όμως και διαφορές. ¨Όπως σημειώνεται, οι Καρυάτιδες του Ερεχθείου ήταν σε περίοπτη θέση και ορατές από πολλά σημεία του Ιερού Βράχου, ενώ οι Καρυάτιδες της Αμφίπολης, εντός του ταφικού μνημείου.
Φρουροί
Τόσο οι Καρυάτιδες του Ερεχθείου όσοι και αυτές της Αμφίπολης είναι φρουροί. Οι μεν πρώτες φρουρούσαν κατά την παράδοση τον τάφο του μυθικού βασιλιά της Αθήνας, του Κέκροπα, οι δε δεύτερες τον νεκρό που βρίσκεται εντός του τύμβου.
Χρώματα
Τόσο οι Καρυάτιδες του Ερεχθείου, όσο και αυτές της Αμφίπολης ήταν επιφανειακά ζωγραφισμένες. Στην Αμφίπολη έχουν βρεθεί ίχνη χρώματος καθώς ήταν καταχωσμένες, στο Ερέχθειο, όμως, χάθηκαν με το πέρασμα του χρόνου.
Κίονες
Οι Καρυάτιδες του Ερεχθείου κρατούσαν με τη μαρμάρινη κορμοστασιά τους το βάρους του επιστυλίου και βοηθούσαν στη στατικότητα της κατασκευής. Ωστόσο, οι Καρυάτιδες της Αμφίπολης, όπως σημειώνει το υπουργείο Πολιτισμού στη χθεσινή του ανακοίνωση δεν φαίνεται να είχαν αντίστοιχη «λειτουργία». «Τα μέλη της διεπιστημονικής ομάδας διαπίστωσαν ότι οι εσωτερικοί βραχίονες των Καρυάτιδων δεν στήριζαν το επιστύλιο, καθώς δεν παρατηρούνται σύνδεσμοι μολυβδοχόησης, ούτε επεξεργασία της κάτω επιφάνειας του επιστυλίου, ώστε να δικαιολογείται η άποψη της στήριξης», αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Πεσσοί
Τις καρυάτιδες του Ερεχθείου είναι περίβλεπτες, μπορεί να τις δει δηλαδή κανείς από όλες τις πλευρές. Αντιθέτως, οι Καρυάτιδες της Αμφίπολης, είναι παραστάδες, δεν είναι ολόγλυφα αγάλματα, αλλά στο πίσω μέρος τους έχουν πεσσούς. Δηλαδή είναι παραστάδες, σε αντίθεση με του Ερεχθείου που είναι κολώνες.
Ηλικία
Οι Καρυάτιδες της Αμφίπολης είναι μεταγενέστερες αυτών του Ερεχθείου κατά τουλάχιστον 100 χρόνια. Οι πρώτες έχουν στοιχεία της Ελληνιστικής περιόδου, ενώ οι δεύτερες ανήκουν στον κλασικό ρυθμό, λιτό και μεγαλοπρεπή.
Τα χέρια
Στην Αμφίπολη, οι Καρυάτιδες έχουν τα χέρια σε έκταση, με σκοπό όπως σημείωνε το υπουργείο Πολιτισμού σε σχετική ανακοίνωσή του να αποτρέπουν συμβολικά τους τυμβωρύχους. Αντίθετα, οι Καρυάτιδες του Ερεχθείου έχουν τα χέρια τους κάτω.
Μάρμαρο
Οι Καρυάτιδες του Ερεχθείου είναι κατασκευασμένες από πεντελικό μάρμαρο, το οποίο έχει άριστη ποιότητα και βοηθά στην καλή διατήρησή τους. Οι Καρυάτιδες της Αμφίπολης είναι κατασκευασμένες από θασίτικο μάρμαρο, με μεγάλους πόρους κάτι το οποίο πιθανότατα να συντέλεσε και στην θράυση του προσώπου της μιας.
Καπέλα
Τα καπέλα που έχουν οι Καρυάτιδες παίζουν ρόλο κιονόκρανου. Είναι μικρά και κομψά. Στην Αμφίπολη, δείχνουν πιο πολύ σαν «πόλοι» και λιγότερο σαν κιονόκρανα.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου